En gång i världen när telefonen var en ny uppfinning fick man ringa upp en telefonstation som kopplade en abbonent till en annan person eller firma som hade telefon. Det gick sakta och lugnt tillväga, Att vara växeltelefonist var ett fint yrke. Jag tror att Monica Zetterlund var växeltelefonist i sin gröna ungdom. Då fanns det var service ska ni veta. I våra dagar går det helt annorlunda till och är automatiskt och rationellt, Nu är så gott som alla växeltelefonister utrotade och jag för min del tror aldrig att de kommer tillbaka. Det är nog fler än jag som saknar dem även om en och annan var en riktig "surkart". och snäste till ibland. För mig skulle gärna få vara otrevliga bara jag slapp att bli tillsagd att trycka en viss siffra och avsluta med fyrkant när jag har ett telefonärende. Jag blir aldrig klok på vilken siffra som är den rätta eftersom automaten "hasplar" ur sig sin långa harang i rekordfart. Har man tålamod så blir det repetion men vad hjälper det när man ändå inte fattar galoppen. Jag känner mig lite dum också och det är inte bra för självförtroendet. Kan man inte hänga med i utvecklingen får man stå sitt kast, det bara är så. Maskiner och automater i all ära men lite mer människovänlighet skulle inte heller skada.
Bojan